Het kan zijn dat je een geniaal idee hebt voor een onderneming. Als jij supermooie dingen kunt maken, maar die liever niet verkoopt en je liever niet met bijzaken bezighoudt, dan moet je op zoek naar een compagnon. Daarnaast is het leuker, krijg je sneller dingen voor elkaar en is het fijn om met iemand de risico’s en zorgen te kunnen delen. Vaak zie je dan ook bij startups dat de kern van het bedrijfje bestaat uit een ondernemer met een echt ondernemershart en een ondernemer die het vooral van zijn vakkundige of technische kennis moet hebben. En dit kan soms mooie en succesvolle combinaties opleveren. Maar hoe vind je die mede-ondernemer?
Een persoon die met jou het risicovolle avontuur aangaat moet vooral een klik hebben met jou. Zijn kennis, inbreng en ervaring komen eigenlijk pas op de tweede plaats. Het plaatsen van een vacature, of het ophangen van een kaartje op een prikbord bij de supermarkt heeft dus niet zoveel zin. Kijk eens in de groep mensen die net buiten je eigen vriendenkring zitten. De kennissen van je vrienden dus, of de mensen op je sportclub of vereniging. Kans is groot dat deze mensen het beste passen in het plaatje dat jij voor ogen hebt!
Er zijn talloze redenen om te kiezen voor een zakenpartner. Door samen te werken met een business partner kun je bijvoorbeeld de financiering van een product rond krijgen, maar ook kennis uitwisselen, een onderzoeksproject starten, je product verkopen of de buitenlandse markt verkennen. Vanuit economische perspectief kun je gaan samen werken, maar soms is het ook veel leuker, gezelliger en socialer om samen te werken. Als je hebt besloten dat je wilt samenwerken, hoe vind je dan een geschikte partner?
Het zoeken van een zakenpartner is maatwerk, want je zoekt iemand of een organisatie die past bij jouw behoefte, jouw organisatie en jezelf. Dat betekent dat je actief op zoek moet om kennis te maken en van gedachten te wisselen met mogelijke partners. Waar je dan begint hoor je tijdens deze sessie.