Kevin de Kroon

Trots om een echt servicebedrijf te zijn.

1. Wie is Kevin de Kroon ?
Kevin is een jonge man van 47 jaar, vader van vier kinderen en eigenaar van de Kroon sinds 2003. Hij heeft zijn middelbare en voortgezet onderwijs gehaald en daarna veel vakonderwijs gevolgd.

Begin jaren negentig zou hij bij de marine gaan en zou hij uitvaren als beroepsmarinier. Vanwege de gezondheidsproblemen van zijn moeder, is hij in de zaak gebleven. Zijn militaire carrière werd daardoor niet uitgevoerd.

Kevin golft graag, rijdt motor en speelde voetbal. Helaas speelden lichamelijke ongemakken bij voetbal partte. Daarnaast ging hij, het liefst 2 a 3 keer per jaar, op wintersport. Door lichamelijke klachten is dit de laatste 6 jaar ook op een laag pitje terecht gekomen. Kevin woont in Tienhoven.

2. Hoe ben jij in deze functie/bij dit bedrijf terecht gekomen ?
De Kroon is in 1940 door zijn opa opgericht. Hij was schilder en kwam uit een aannemersfamilie in Friesland. De crisis in 1930 heeft hem doen besluiten om zijn heil in Utrecht te zoeken. Naast schilderen zeemde hij ook ramen. Het schilderwerk liep steeds meer terug, terwijl het zemen van ramen een steeds groter onderdeel werd. Opa en oma de Kroon kregen twaalf kinderen (tweede generatie), waarbij vooral Kevins vader een onderdeel van het bedrijf werd. Jarenlang waren opa en vader het gezicht, zijn oom volgde. Ook vele neven en nichten werden toegevoegd aan het bedrijf.

Kevin is opgegroeid op de zaak. Voor school verbleef hij vaak op kantoor en na school kwam hij “thuis” op kantoor. Vanaf een jaar of 14 ging hij een beetje meehelpen. Een keer een ladder vasthouden of her en der wat schoonmaken. Al snel bestede hij elk vrij uurtje in het bedrijf en soms nam hij daarvoor vrij…. ;-)

Zijn ouders hadden een meerderheidsbelang in de zaak, dus het was al snel duidelijk dat Kevin dit stokje overnam. Sinds zijn 25ste heeft hij de rol van directeur. Dit is in 2003 formeel geworden.

De Kroon werkt dagelijks met 500 medewerkers waarvan er zo’n 380 in eigen dienst zijn. De grootste tak is nog steeds de schoonmaak en reiniging. Daarnaast bestaat er een afdeling catering, hoveniers, zonwering, ongediertebestrijding, detachering en beveiliging.

3. Waar is jouw bedrijf goed in ?
“Waar niet”, zegt Kevin lachend.… “We zijn goed in het leveren van kwaliteit. We zeggen wat we doen en voeren dit ook uit. We werken met mensen, dus het is niet altijd goed. Daardoor is service heel belangrijk. Concreet zijn we dus een ouderwets service bedrijf”.

Alle entiteiten van de Kroon Facilitaire diensten staan daar hetzelfde is en willen hetzelfde uitstralen: kwaliteit en service.

4. Waar sta jij als directeur/eigenaar voor ?
Kevin staat voor eerlijkheid. Hij is goudeerlijk en verwacht dat ook van de mensen om hem heen. Natuurlijk is hij daar regelmatig in teleurgesteld. Iedereen denkt dan vooral aan zijn eigen belang (portemonnee). De verwachting is met de jaren wel afgenomen. Kevin loopt niet altijd meer voorop en leert.

5. Waar ben je het meest trots op ?
Kevin is het meest trots op zijn vrouw. Zij is advocaat maar staat sinds een jaar ook in de zaak. Qua ondernemerswijsheid in onze branche kan ze nog wat leren, maar ze staat er altijd. Daarnaast is ze “top-wijf”, een fijne echtgenoot en goede moeder. Ze is er voor hem! Ze is gastvrij en alles kan en mag op “camping de Kroon”. Tijdens dit interview komt Kevin (onderweg) een auto van De Kroon tegen. Je hoort aan alles dat hij trots is en blij ze onderweg te zien.

6. Welke impact heeft de corona-crisis op jouw bedrijf ?
In de afgelopen jaren is er voor Kevin veel veranderd, wat bij de volgende vraag ook beschreven is. Corona is weer zo’n ervaring waardoor je leven veranderd. Kevin geeft aan dat hij in de “Fuck you-modus” terecht is gekomen. Een beetje recalcitrant.

Hij heeft meteen afscheid moeten nemen van Daily Deli, een onderdeel van de Kroon gericht op delivery-, event- en party-catering. Dit onderdeel was niet winstgevend en werd met veel moeite in de lucht gehouden. Corona was in dit geval de druppel.


De eerste twee weken van corona was iedereen bang en bleef thuis. Gelukkig bleven die weken de meeste medewerkers van de Kroon aan de slag. Iedereen ging lekker door en werd strijdkrachtig. Daardoor hebben ze veel overleefd en zijn in gesprek gegaan met partners en relaties. Thuis lag er ook een uitdaging met twee kleine kinderen, die thuis aan de slag moesten met hun schoolwerk. Of Kevin was aan het werk, of zijn vrouw. De andere focuste zich dan op de kids. Dit betekende dat het werk, tijdens zo’n schooltaak nog laat moest worden gedaan. Om 22.00 uur videobellen was de normaalste zaak van de wereld. We moeten door!

7. De vraag van Karen is:
Je bent er een tijdje “bewust” uit geweest. Waarom ? En welke invloed heeft dat op jouw bedrijf gehad ?

Kevin kreeg in 2015 een griepje wat resulteerde in een flinke burn out. De eerste vijf a zes weken voelden als vakantie, maar het lijf verbeterde niet. Hij is er uiteindelijk 2,5 jaar uit geweest. Werkdruk, teleurstellingen en alles wat er in de afgelopen dertig jaar is gebeurd, kwam eruit. In september 2017 heeft hij een motortrip gedaan, wat het beste was wat hij ooit heeft gedaan. Alle stress en frustraties kwamen er tijdens de rit uit. En ‘s avonds volgden de beste gesprekken ooit.

De Kroon is een familiebedrijf met veel vaste medewerkers die al tientallen jaren daar werken. Volgens Kevin was hij veel bezig met de dagelijkse leiding. Na vergaderingen had hij een hele takenlijsten. In plaats van delegeren stapelde hij alles op zijn bordje. In zijn nieuwe rol, na zijn terugkomst in 2018, is hij veel overzichtelijker. Hij is een ander soort leider geworden. Hij is harder, spreekt verwachtingen uit en laat anderen daarop anticiperen. Hij helpt, maar voert het niet meer uit. Daardoor kan hij beter en makkelijker besturen.

In de afgelopen twee jaar is er weer een supergoed bedrijf neergezet. Een goede basis voor 2020. Helaas gooide corona roet in het eten. Er zijn maatregelen genomen om alles anders te doen en afscheid genomen van bepaalde entiteiten. Kevins focus blijft op partnerships liggen; meer tijd en energie steken in onze bestaande klanten en medewerkers.

Zijn opa maakte in 1930 een crisis mee en in de afgelopen dertig jaar heeft Kevin er ook genoeg voor zijn kiezen gekregen. Het hoort bij ondernemen. Je wordt creatief en wilt overleven. Gelukkig ligt zijn ziekte achter hem, en focust Kevin zich weer op dingen die energie opleveren. Op naar de volgende 80 jaar!



Kijk op De Kroon voor meer informatie over Kevin en het bedrijf. Of ontmoet Kevin op dinsdag 3 november op de Utrechtse Ondernemersdag.

< terug